Tuesday, April 2, 2019

دورة منتسوري - رنا شحادات - من سن 0إلي 3 سنوات

Tell me and I will forget, Show me and I may remeber , Involve me and I will understand


 هكذا افتتحت الجميلة "رنا شحادات "حديثها فى الجزء الثانى من دورة منتسورى والتى كان لى نصيب لحضورها معها الحمد لله 
الجزء الأول من الدورة أو المحاضرة الأولى كانت تتحدث عن نشأة منهج منتسورى وقصة حياة ماريا منتسورى والتى سبق أن ذكرتها فى الموضوعات السابقة أثناء ترجمتى لكتاب 
How to raise an amazing child

استخدام الحواس هو عنوان المحاضرة هذه

بصر سمع لمس تذوق شم
وتحفيزها من الصغر
أو منذ الولاده

حيث أن الطفل الرضيع  يستقبل الاشارات وبناء على ذلك وصلات المخ تعمل بفعالية اكثر
التعليم الحسى يبدأ من وقت الولاده اما نشيله باحضاننا ويسمع صوتنا ويحس بالملابس على جلده وكل ده بيترك انطباع عنده

مهم جدا توفير للطفل بيئة غنية بالمحفزات الحسية


تحفيز الحواس اهم من تعليم الحروف أو تلقينها
لان ده اللى هيفيده لقدام

اهم حاسة والتى بدأت بها  هى البصر
بصر الطفل وقت الولاده غير ناضج يعرف امه من ريحتها

يبدأ يرى من 20 إلى 25 سم وهى المسافه بينه وبين أمه  أثناء الرضاعة

 عند ثلاثة أشهر يرى الابعاد والتفاصيل بطريقة بسيطة

بعض الاختبارات اللى ممكن نعملها لاختبارحاسة البصر

اللى لسه مولود مش بيشوف غير الالوان المتباينه الأبيض والأسود
الأشكال الأبيض والأسود



 ست شهور يبدأ يشوف الأجسام المعقدة ذات الأبعاد المختلفه

الفتره لحد 10 شهور يقدر يدرك العمق
يتابع الحجات اللى بيوقعها على الارض بعينه

ممكن نختبره نحطه على ترابيزه او كنبة ونسيبه زحف ونشوف هل هيدرك بعد المسافة بينه وبين الأرض ولا لا بس طبعا لازم نكون معاه

 فى عمر عام بيبقى زى الكبار
لعبة متحركة يتبعها بعينه بدون ما يلف راسه معاها

نوريه لعبة نغمض عين ونترك عين لو بينزعج يبقى فيه مشكله


بعد الرؤية المحيطيه للطفل

مجموعتين متماثلتين من أشياء صغيره ونبعد مسافة 3 متر ونطلب منه يجيب الواحده المشابه عين ثم عين ثم العينين


عمى الألوان : مكعبات ملونه يختار 5 مكعبا ت مختلفة الألوان لو اتلخبط فى الأحمر والأخضر عمى ألوان

حدة البصر على بعد 3 متر ونرفع اصابعنا بعدد معين ونسأله أو يعمل زيهم 

حساسية الضوء نقرب مصدر ضوء لو دمعت او احمرت يبقى حساسيه

طبعا هذه اختبارات مبدأيه تشير ان فيه مشكله لو مقدرش يعملها لكن الحكم فى النهاية هو طبيب العيون لو لا قدر الله فيه أى 

مشكله
عمر 4 شهور
مثلث كبير تحت وصغير فوق
دايره كبيره فوق ودايره صغيره تحت
مربع كبير فوق ومربع كبير تحت
ونعكس هيلفت انتباهه

ست شهور الى تسعة

 يدرك العمق

من تسعة الى عام ونصف
مفهوم بقاء المادة
اقل من العمر ده لو الشى اختفى بيفتكر ان الشى معتش موجود فى الوجود
بعيط ما امه تبعد يفتكر انها اختفت تماما

غطاء على اللعبه بيدور عليها ويشيل الغطاء

عمر سنه ونصف فما فوق
اما ان يكون طفل تأملى أوطفل مندفع
 نعرف ازاى 
عن طريق بطاقات منهم واحده متكرره مرتين
فين الكرت اللى بيشبه ده
التأملى 
بيطلع كتير فى البطاقات قبل ما يختار

المندفع بسرعه وغالبا بتكون مش صحيحة

الطبيعه بتاعته لا نغيرها مهمتنا نساعده ازاى يستفيد من الطبيعه دى
وكل واحد له ميزاته وعيوبه
يعنى التأملى ياخد وقت أقل فى تعلم القراءة والكتابه

والطفل المندفع أفضل فى عبور الطريق


سنتين فما فوق
مجموعتين متماثلتين من بطاقات الأحرف
سبعة بطاقات فيهم سبع حروف
يختار الحرف اللى اخترناه
عين يمين ثم عين شمال
ممكن يغلطوا فى الحروف المتشابهه ج ح


*********

مهارات الحياة العمليه أو الأنشطة الحركية فى منهج منتسورى 


أنشطة العناية بالبيئة

 *نشاط غسل الطاولة أو الترابيزه ، بخاخه وفوطه جافه وصينيه يبخ ويمسح ويعصر وينشف الفوطة

*نشاط غسل الأطباق
واحد يغسل بصابون وواحد مياه وواحد ينشف فيه الأطباق وباقى المياه توضع بالسطل

*نشاط غسل الملابس أو الأقمشه
منصة غسل الملابس بها طبق وبها حامل يدعكوا عليه وابريق وسطل للماء

*تنظيف دمية الرضيع

*غسل الصدفة

*العناية بالأسطح

*الزراعة

يروى الزرع



أنشطة التحكم الحركي 

*نشاط صب المواد الجافة

مواد جافة فاصوليا ثم عدس ثم رمل

 *ابريق على صينيه صغيره يقدر يشيلها ونغير الابريق كل شويه والالوان تكون متباينه مع الصينيه علشان يقدر يعرف هو وقع ولا لا

طريقة تقديم النشاط مهمه موجوده على اليوتيوب

*نشاط صب السوايل ويفضل الزجاج علشان حتى لو وقع ينتبه بعد كده ويعرف ازاى يتخلص منها بحرص
يفضل بعد 3 سنوات

*نشاط استخدام المصفاه أو المنخل
يفصل الحبوب عن الطحين


*ثم نقل المواد الصلبه باستخدام اليد بالأصابع التلاته بتاع الكتابه وهذا إعداد غير مباشر للكتابة

*ثم نقل باستخدام الملعقة


*ثم استخدام القطاره

ثم نقل باستخدام الملقط*

*فتح وغلق الأوعية مثل الزجاجات الصناديق





أنشطه المهارات الحركيه الدقيقه 

مشابك أو ملاقط الغسيل *
ثم يعلق رسوماته الفنيه على الحبل 
طريقة التقديم مهمه ولازم يمسك ب3 أصابع الكتابه


 نشاط هو فتح وغلق الأقفال المخلتفة سواء الزجاجات الشبابيك

 
نشاط اللضم *
اى الوان وأى أشكال لحد ما يتقن بعد ذلك نمط ويقلده 
نستخدم بالبدايه قطع كبيره وحبل به قطع خشبيه كبيره
ثم لوحات الخياكة


 *نشاط الطرق على الأوتاد

*الدق بالمطرقة

* نشاط مطابقة المسامير مع الصواميل

* نشاط مطابقة المفتاح مع القفل



أنشطة المهارات العضليه الكبيرة

*نشاط التوازن 

*نشاط صعود وهبوط الدرج

* المشى على أطراف الأصابع

 *متاهة العصى الحمراء

قذف الأكياس القماشية على هدف معين *


*الركل 

*الزحف داخل شى مجوف

*نشاط التسلق

*القفز

*التدحرج

*الجرى

*المشى على الخط



قسم العناية الشخصية 

استخدام الخزانه الخاصه به 
ويحافظ عليها نضيفه ومرتبه 

يتعود على لبس الجاكت ويقلعه ع الشماعه الخاصه بيه 

يغير حذاؤه وبلبس slipper بالفصل 

استخدام صندوق الغذاء

مطابقة ولف الجرابات 

تغطيه الفم أثناء السعال أو العطس

استخدام المناديل ومسح الأنف

غسل الأيدى مكون من وعاء وابريق وصابونه وسطل فاضى وفوطه 



قسم التهذيب والمعامله 

تغطيه الفم عند العطس
يتعلموا لو سمحت من فضلك بعد اذنك شكرا معذره واسف
كيف يحكى بصوت هادى وكيف يتواصل بصريا
كيف يجهزوا ترابيزه السفره 
كيف ينظفوا مكانهم وادواتهم 
كيف يمضغوا وما يفتحوا فمهم 
واحنا عندنا منها ما يكفينا بديننا 



0 comments:

Post a Comment

 

خــواطــر مــامــا Template by Ipietoon Cute Blog Design