Monday, April 27, 2020

Positive Discipline in Ramadan - Omnya Askar

السلام عليكم 
أتابع خلال شهر رمضان المبارك حلقات عن التربية الإيجابية لمدربة التربية الإيجابية أمنية عسكر جزاها الله خيرا 
الحلقات تذاع بث مباشر 3 أيام أسبوعيا 

هنا سأدون أهم النقاط التي استفدتها من الحلقات 


الحلقة الأولي : الرؤية 

دايما أفكر في اللي في ايدي أعمله النهارده 
ايه اللي أنا أقدر أغيره وأحسنه اليوم
مفكرش في أي أخطاء عملتها في الماضي


متفكروش عل الآخرين انهم لازم يتغيروا احنا نفكر علي نفسنا احنا ..منحاولش نركز مثلا أنا زوجي بيبوظ اللي أنا بعمله أو اللي حواليا مش مساعديني 
ركزي انتي المفروض تعملي ايه 


عاوزين نربي مهارة الresilience 
أنهم يبقوا صامدين غير قابلين للكسر 
بتحملوا مصاعب الحياة وتعرجاتها 

احنا بشر بنخطئ واما نخطئ بنعتذر وبنصلح 
انك متغلطش أو ولادك ميغلطوش شيء غير بشري وغير انساني 

دائما تذكري أنت القدوة لأولادك 

دايما يكون عندي وعي بذاتي وأستجمع ذاتي وأفكاري أثناء الغضب ومعطيش رد فعل الا ما أهدي 

أول حاجة أعملها اما الطفل يعمل غلط اني أغذي وأوفر شعور الأمان زي اني أحضنه وأتكلم بصوت واطي وأبدأ بقي أتكلم معاه 
أنا كده بنمي قدرته علي اتخاذ القرار 
ساعتها الطفل بدل ما هيقول ان ماما مش بتحبني او أنا بكره ماما 
هيقول ماما بتحبني وحسيت ان شخص مهم 


شعور - تفكير - قرار 

لما أتعامل مع الموقف بالشكل ده الطفل هيكتسب طرق التهدئة الذاتية 
يبقي أنا كده ببني مهارات أولادي بوعي 


واحنا بنصرح احنا مش بنربي 
لازم أكون هادي علشان أقدر اربي 

دايما بنفكر علي ال long term
التربية بطبيعتها عمل بعيد المدي 
ان شاء الله الحصاد هيكون علي مدار السنين 
التربية مش عملية سهلة لكن دايما يكون عندنا أمل اننا ان شاء الله مكملين 


كل واحد يملي صندوق الأدوات الخاص بيه بما يحقق رؤيته هو في اولاده مش لازم كلنا نبقي شبه بعض 

المرة القادمة الحلقة عن الحزم في التربية 
لازم نحط حدود ونقول لا علي حجات 
بس مش لازم نقولها بعنف 
لازم نفولها بحنان وعطف



الحلقة الثانية : 
الحنان والحزم معا 
Kind and firm 

أستاذة أمنية حكت 3 حكايات مختلفة عن 3 أطفال ب 3 أنماط تربوية مختلفة 
أول واحد مامته محضره له الفطار وهو مرضاش ياكله ومامته قالت له ماما عارفه مصلحتك ومش هتاكل غير ده !!
تاني واحد مامته قالت له طب عاوز ايه يا حبيبي ..عاوز كذا من المحل ..كلمت المحل تجيبله ..ايجي الأكل معجبوش وهكذا ,ودي مامته هتفضل مرمطة معاه طول العمر 
تالت واحد مامته قالت له خلاص زي ما تحب .وسابته يقرر هيفطر في معاد الفطار المحدد ولا لا ولو مكنش يبقي هينتظر للغداء وهنا الطفل هو المسئول عن قراره والزمته بالاختيارات المحددة المتاحة 


الأول : قيود ع الطفل 
الثاني : حرية بلا نظام 
الثالث : الطفل عنده قدرة علي اتخاذ القرار 
حاجة داخلية عند الطفل بتعلمه اه انا المرة دي اخترت غلط يبقي المرة الجاية هختار الاختيار التاني 

أول ما الطفل يعمل شئ بنفسه سيبيه متعمليش له الحاجه دي 
بيعرف يغسل ايده . بيعرف يحضر شنطته ..بيعرف يعمل رباط الجزمة 
حتي لو معملش صح 
الأطفال هيبقوا مسؤولين عن حاجتهم ..حياتهم مسؤليتهم مش مسئوليتنا احنا 


أنا لازم أبقي مسئول أمي تعني ما تقول 

الحنان والحزم معناه اني أحترم نفسي وأحترم الطفل وأحترم الإطار اللي احنا فيه 

منخافش اما الأطفال يزعلوا شويه أو يحبطوا شويه 

الأطفال اما الأب والأم يكونوا متساهلين معاه بيفتركوا ان الأب والأم هيرضخوا لهم في كل الأوقات 


مثال : الطفل معلي صوته وهو بيكلمني 
أقوله طول ما انت بتتكلم بصوت عالي مش هرد عليك اما أكلم بصوت هادي هرد عليك 
ده الحنان والحزم 



احط مع ابني الاتفاقات ازاي : مش هقوله بعنف كده اتفقنا ؟؟ 
لا احنا هنقعد سوا ونتكلم ونتناقش ونحترم بعض في الاتفاق 
لكن اما اقول له انا قررت انك تخلص في الوقت الفلاني وتعمل كدذا ده ماسموش اتفاق 



أحد الأدوات اللي تساعدني علي تطبيق الحنان والحزم :
اداة الاختيارات المحدودة : 
لازم تكون الاختيارات أنا موافقه عليها 


أداة العواقب المنطقية 
مثال : البنت ضيعت قصتها اللي مستعريها من المكتبة ومطلوب منها غرامة
الأم عطتها لها وخصمتها من مصروفها بالتقسيط 




الحلقة الثالثة : تكوين شخصية الإنسان 


خطوات إصلاح الخطأ : 
استجماع النفس 
الاعتذار 



Take care of yourself 
لازم الأم تعتني بنفسها 
لأن نفسيتها هتأثر علي نفسية البيت كله

طبيعي الأم تفقد أعصابها أحيانا 
لكن مش علطول 
لازم أركز علي إصلاح نفسي وليس إصلاح الآخرين 
التركيز علي أخطاء الأخرين جهد مهدر

متقارنوش الأاطفال ببعض 
كل اخ مختلف عن التاني اقبلوهم زي ما هم 

مش معني انه يجيب 60 في الميه في المدرسة انه هيجيبهم في الحياة ممكن في الحياة يبقي متفوق عن أقرانه اللي بيجيبه 100 في الميه 

لازم الطفل يحس انه مقبول كما هو وانه مجرد وجوده هو اضافة للبيت 

البيت المتوازن فيه تقدير وفيه تبادل لكلمات الشكر 

في البيت المتوازن حدود الطفل عارف ايه المسموح وايه اللي مش مسموح 

لو الام والأب عندهم قيم مشتركة الاطفال هيتخذوها قيم للحياة زي الصدق والعدل و الامانة 
لو عند ماما بس ممكن يشعروا ان دي قيم للنساء والعكس  (ربما)
القيم المشتركة الأطفال هيعتبروها قيم مطلقة 

الأطفال من تفاعلات العلاقة بين الأام والأب هيحددوا العلاقة بيكون شكلها عامل ازاي بين الرجل والمراة 

4 c
محتاجينهم في علاقتهم مع أولادنا

Connect - التواصل بالحب

Capability - القدرة

كل ما الطفل يكتشف من الصغر قدرته علي فعل الأشياء كل ما زادت ثقته في نفسه 
سيبوا الأطفال يعتمدوا علي نفسهم وشجعهوهم 
هتتفاجئوا وهيبهروكم بقدراتكم 
 تاملوا قدرات الأطفال ونموها 

Count
الطفل مش شنطة باخدها معايا اي مكان وخلاص 

الطفل أسمعه وأهتم برأيه 


الطفل بني آدم له قراراته وله رأيه في كل حاجه

Courage 
الشجاعة 
أشجعه لو وقع ..لو فشل في حاجة لو معرفش يرسم رسمة كويسه 
لازم نشجع التقدم البسيط 
ومنعليش سقف توقعاتنا فيأثر عليهم ويحبطهم 



العلاقة الصحية بين الزوج والزوجة هي الاحترام قبل الحب 
ده اللي يخلي نفسية الطفل كويسه 
احترمي الزوج وقراراته ورغباته 


قراراتنا في حياتنا تبني علي قدراتنا وليس إرضاء لرغبة المجتمع 


الطفل يا ما هيطلع انسان 
to thrive 
or 
to survive 
اول حاجة هي انه يزدهر وده اللي عاوزينه انه يوصل لهدفه وانه يكون أحسن حاجة ربنا خلقه علشانها حتي لو كانت غريبه علي مجتمعنا 

اما 
التانيه 
انه عمال بيعافر في حاجة مش حاببها علشان رغبات المجتمع ورغبات اللي حواليه 


******

الأمزجة التسعة

الإيقاعية المنتظمة 

فيه أطفال عندها ايفاع منتظم في حياتها خلقتها كده 
بتنام في معاد محدد تاكل في معاد محدد تدخل التويلت في ميعاد محدد
دول مش عتتعبي معاهم انك تعمليلهم روتين 

وفيه اطفال العكس تماما 
مهم منقارنش الاخوات ببعض في النقطة دي كل واحد له مميزاته 

اما تروحوا مكان جديد مثلا اللي عنده ايقاعيه منتظمه ده هيتعبك لكن التاني لا وهكذا 


Initial response
فيه اطفال مبتستجبش للحاجة الجديدة من أول مرة 
اما يروح مثلا تمرين جديد بيبقي مش عاوز
لازم ناخده بالتدريج 
ناخده الاول يتفرج بس 
وهكذا واحدة واحده 
فيه أطفال تانية لا بتلاقيها منطلقة وببتبسط من أي حاجة جديدة 
منقارنش 


Sensory response 
الاستجابة الحسية 
فيه أطفال حواسها بتستجيب بزيادة للحاجة 

التذوق عالي في الأكل : حاطة زبده في الاكل مش حباها
اللمس : الملاية خشنة 
البصر: النور مضايقني 

Adaptability 
القدرة علي التكيف 
علي الوضع الجديد
سافرنا من بلد لبلد او مثلا غيرنا الحضانة او المدرسة 
لازم نقدر المشاعر ونحترمها ويكون التغيير بالتدريج ونمهد له 


المثابرة ومدي التركيز 
persistence and attention span

  فيه طفل عنده مدي التركيز طويل وفيه طفل تاني مدي التركيز قصير 
ودي مش حاجة وحشة 


Distractability 
صرف الانتباه الطفل عن حاجة كان منسجم يها 
لو مثلا كان تيته وحدو موجودين ومشيوا 
فيه طفل بيعيط بس سهل تشتته وده بينتبه للألوان واللعب وغيره 

فيه طفل تاني بيفضل مزرجن ويعيط ومش سهل تشتته 
طفل بيقفل كل الحواس بتاعته ومش عاوز يصرف الانتباه لأي أمر آخر 


Quality of mode 
جودة المزاج 

فيه أطفال تصحي الصبح مكشره وأطفال تصحي مبسوطة 
منوصمش الطفل اللي بيصحي مضايق ونقول عليه نكدي 
ناخد الطفل في حضننا ونسأله ايه الحجات اللي بسطتك النهارده وايه الحجات اللي زعلتك 
وهكذا كل يوم في وقت خاص ما بيننا 


احنا مش بنغير الإنسان لكن بنحاول نحب الطفل ونقبله زي ما هو ونروض الطبع


زي ما بنعطي للأولاد غذاء صحي بس مش هنقدر نحميهم من الأمراض وهكذا في التربية 
المجتمع اللي حوالينا مش هنقدر نتحكم فيه لازم هيأثر سواء من الأقارب أو الأاجداد
لو فيه حاجة كبيرة بتأذي ولادي لا لازم وقتها أدخل 
اما لو حجات بسيطة لا عليكي .. ركزي في دورك تعملي ايه مع طفلك وتعالجي ده ازاي 

انا بعمل اللي عليا واللي في مقدوري لكن انا مش هيبقي بايدي كل حاجة 
أرجوكم متحاولوش تسيطروا ع العالم 

هاتوا ورقه واكتبوا فيها معتقداتكم في حالياة اللي اكتسبتوها من البيئة اللي حواليكم من وانتم صغيرين 
ومأثرة عليكم في تربيتكم لولادكم 


0 comments:

Post a Comment

 

خــواطــر مــامــا Template by Ipietoon Cute Blog Design